آموزش وبمستریسئو و بهینه‌سازی

Kpi چیست؟

شاید شما هم به عنوان یک دیجیتال مارکتر، متخصص سئو و… با واژه kpi آشنایی داشته باشید. اگر بخواهیم برای شما تعریفی از این واژه داشته باشیم؛ باید گفت که کی پی آی مخفف شاخص های اندازه‌گیری یک عضو کوچکی از سازمان یعنی فرد باشد تا، کل کل سازمان و بخش‌ها رو شامل خواهد شد. این شاخص در فرایند آنالیز سئو هم بسیار موثر خواهد بود.

این شاخص به شما کمک خواهد کرد؛ تا متوجه شوید که چقدر در جهت رسیدن به هدف سازمانی خود و… درست پیش رفته‌اید. در ادامه این مقاله ما به شما درمورد این شاخص، تعریف آن، عوامل موثر و… توضیح خواهیم داد؛ ادامه مقاله رو با ویستا همراه باشید.

تعریف kpi

Kpi به معنی شاخص عملکردی کلیدی که یک شاخص قابل اندازه گیری است؛ که به شما نشان می‌دهد که تا چه اندازه و چگونه به اهداف کلیدی برای کسب وکار خود یا شرکتی که برای آن دست پیدا خواهید کرد.kpi

هرشرکت یا سازمانی در همه سطوح برای کارکنان خود شاخص عملکردی تعریف خواهد کرد؛ تا میزان رسیدن به موفقیت را مورد ارزیابی قرار دهد. این شاخص شامل ۲نوع اعم از سطح بالا و پایین دارد؛ که شاخص سطح بالا برای عملکرد کلی کسب وکار متمرکز است و سطح پایین آن بر فعالیت های بخش های مختلف شرکت یا سازمان مانند فروش، پشتیبانی و… متمرکز خواهد بود.

عوامل موثر در kpi

در حال حاضر که شما با kpi(شاخص اندازه گیری) آشنایی پیدا کردیم؛ باید به ارزشمندی آن در عمل پی ببریم. در بیشتر مواقع سازمان‌ها ویا شرکت‌ها به صورت کورکورانه و تعصبی، تمام شاخص های عملکردی رو برای کسب وکار خود قبول کرده؛ و بعد در صعنت خود با همان شاخص ها به مشکل برخورد می‌کنند. یکی از مواردی که در بیشتر اوقات نادیده گرفته می‌شود؛ جنبه های ارتباطی این شاخص ها به نوعی بحث ارتباطی آن خواهد بود.

نحوه عمل با توجه به شاخص ها

شما برای اینکه بتوانید از نحوه عملکرد سازمان خود مطمئن شوید؛ باید یک تیم برای تشکیل استراتژی kpi با اصول اولیه داشته باشید که، ابتدا آنها این شاخص عملکردی رو درک کرده باشند. در کنار همه این مسائلی که به شما گفتم شما باید برای رسیدن به این هدف یک برنامه ریزی درست و برای کارکنان خود تعریف کنید؛ که هرکسی چه وظایفی رو برعهده دارد.

این عمل باید یک فرایند تکراری رو دربر داشته باشد؛ تا مدیران بخش، تحلیل گران کسب وکار و مدیران عامل بتوانند آن را اندازه گیری نمایند.

مطالعه کنید درباره   دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ

این فرایند به شما کمک شایانی در درک رسیدن به هدف شما خواهد کرد؛ تا بتوانید باکسانی که باید این داده‌ها رو برای شما آنالیز نمایند در جریان بگذارید.

نحوه تعریف kpi

تعریف kpi می‌تواند یک کار بسیار پر پیچ و خم به شمار برود؛ که عملی‌ترین کلمه در ‌‌شاخص عملکردی همان‌ کلید(key) است. زیرا هر شاخص باید به یک نتیجه خاص کسب وکار با اندازه‌گیری عملکرد مربوط است. شاخص های عملکردی اغلب بامعیارهای بیزنس‌ها اشتباه گرفته می‌شوند؛ اگرچه ممکن است که، همان رویکرد رو داشته باشد. اما همان شاخص ها نیاز به تعریف با توجه به اهداف مهم و حیاتی بیزنسی دارند.

هنگام تعریف kpi باید یکسری مراحل از جمله رو دنبال کنید؛ این مراحل عبارت‌اند از:

نتیجه مدنظرما از تعریف این شاخص ها چیست؟

چرا این نتایج برای ما مهم خواهد بود؟

چگونه این پیشرفته‌ها را اندازه گیری خواهیم کرد؟

چگونه می‌توان روی این نتایج تاثیر گذاری داشته باشیم؟

چه کسانی(کسی) مسئول نتایج کسب وکار شما خواهد بود؟

چگونه مطمئن خواهید شد؛ که به نتایج دلخواه خود خواهید رسید؟

تا چه حد پیشرفت به سوی نتیجه های دلخواه خود را بررسی می‌کنید؟

مثال: اگر هدف شما افزایش درآمد فروش در سال پیش روی شما باشد؛ شما قصد قراردادن kpi رشد فروش رو خواهید داشت.

نحوه تعریف kpi در اینجه به این صورت است:

رشد درآمد فروش به میزان ۳۰ درصد در سال پیش روی شما

دست یابی به این هدف به شما اجازه به بیزنس شما اجازه سود آوری بسیار خوبی خواهد داد

پیشرفت به منظور افزایش درآمد اندازه گیری خواهد شد

مطالعه کنید درباره   11علت عدم نمایش سایت در نتایج گوگل

جذب کارکنان فروش مازاد، ارتقا مشتریان موجود برای خرید بیشتر محصول شما

مسئول این معیار شما دفتر فروش خواهد بود.

این شاخص عملکردی باید به صورت ماهانه مورد بررسی قرار بگیرد.

درآمد سال جاری ۳۰ رشد خواهد کرد

Smart kpi چیست؟

یکی از راه های ارزیابی این شاخص عملکردی بهره گیری از شاخص هوشمند(smart) این ارزیابی رو انجام داد؛ مخفف این کلمات به Specific (مخصوص)، Measurable(قابل اندازه گیری شدن)، Attainable(قابل دسترسی)، Relevant(وابسته یا مربوط)، Time-bound(محدودیت زمانی) است.

به عبارتی دیگر می‌توان smart kpi را به این صورت دیگر هم تعریف نمود:

هدف خاص شما چه خواهد بود؟

آیا توانایی پیشرفت به سوی این هدف گذاری رو خواهید داشت؟

آیا این هدف قابل دست یافتن است؟

چنین هدفی تا چه میزانی به شرکت، بیزنس ویا… شما وابسته یا مربوط خواهد بود؟

چهارچوب زمانی برای دستیابی به این هدف شما چه مدت خواهد بود؟kpi

تقویت smart kpi

شما برای تقویت smart kpi باید دو اقدام ارزیابی و ارزیابی مجدد رو دوباره افزایش دهیم؛ این مراحل بسیار برای شما مهم و حیاتی خواهد بود. چون به شما اطمینال می‌دهد؛ که شاخص های خود را ارزیابی کرد و این شاخص ها به صورت پیوسته با کسب وکار شما مرتبط خواهد بود.

انواع متداول شاخص های عملکردی

در حال حاضر چندین نوع شاخص عملکردی وجود دارد؛ که مدیران با توجه به نیاز و برنامه ریزی شرکت و بیزنس خود توانایی انتخاب کنند که، چگونه و چه زمانی آن را انجام دهند.

از مرسوم تریان روش برای آسان سازی فرایند تصمیم گیری بخواهیم نام ببریم؛ باید به کارت امتیاز متوازن اشاره نمود. این کارت امتیاز توانایی یکپارچه کردن اقدام های استراتژیک، سازمانی و عملیاتی در یک کسب وکار را دارد. همین طور اجازه می‌دهد تا استراتژی های تعریف شده برای بیزنس ها مدیریت کسب وکارها، مدیریت خدمات و تمرکز بر کیفیت کلی به درستی پیش رود.

مطالعه کنید درباره   افزودن نوشته و اخبار و مجله داخل مدیریت سایت

برخی از این kpi ها عبارت‌اند از:

زمان بازار: این زمان مربوط به راه‌اندازی یک محصول از ایده تا فروش است.

زمان بین شروع و تمام شدن فرایند تولید محصول: طول زمانی که به یک فرایند تخصیص داده شده است.

سهام خارج: تعداد دفعه هایی(روزهایی) که نشان دهنده یک محصول در تعادل صفر سهام قرار گرفته است.

سهم بازار: اشاره به سهم بازار توسط یک محصول در طی یک دوره است.

بیهودگی: محاسبه درصد زمانی که یک واحد تولیدی یا یک تیم تولید نخواهد داشت.

گردش موجودی: رابطه مستقیم بین خروجی(مصرف) و تعادل میانگین در سهام.

حجم معاملات: نرخ جایگزینی کارمندان که مرتبط به تفاوت عددی بین پذیرش و تعدیل است.

متوسط فروش: مجموع درآمد به روی فروش کلkpi

بعضی از kpiها وجود دارد که به صورت انحصاری توسط شرکت های فروشگاه دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این موارد شامل موارد زیر خواهد بود. که عبارت‌اند از:

نرخ تبدیل: مجموع فروش به مجموع بازدیده‌های انجام شده

نرخ پرش(Bounce rate): درصد بازدیدکنندگانی که به یک صفحه مراجعه و بلافاصله بدون اینکه از صفحه دیگری بازدید کنند؛ سایت شما را ترک خواهند کرد.

ابزارهای اندازه گیری kpi

برای اندازه گیری شاخص عملکرد از ابزارهای مختلفی از جمله گوگل تگ منیجر، گوگل انالیتیکس و… نیز اشاره کرد.

جمع بندی

تا اینجای مقاله ما به شما درمورد مواردی از جمله خود kpi، انواع آن، نحوه تعریف این شاخص ها و… رو برای شما شرح داده‌ایم. حال شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعاتی که ما در این مقاله به شما داده‌ایم؛ روی شرکت خود کار نمایید. دوستان عزیز خیلی ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را در قسمت کامنت ها باما و بقیه به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

VIP FIT

VISTA Information Production Factory In Tehran (کارخانه تولید اطلاعات ویستاوب در تهران)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره + تخفیف بلک فرایدی